Steeds meer Nederlanders mogen graag een prijzig horloge aanschaffen, zo
blijkt uit de nieuwste cijfers van het luxemerk horlogemerk IWC. De laatste
twee jaar is de verkoop in Nederland van de mechanische horloge van IWC met
zestig procent toegenomen, vertelt general-manager Olav Westerwoudt.
IWC heeft horloges met een instapprijs van 2.500 euro en eindigen bij
ongeveer 260 duizend euro. De gemiddelde verkoopprijs in Nederland ligt rond
de negenduizend euro, blijkt uit de cijfers. Ten opzichte van andere landen
heeft IWC in Nederland het hoogste marktaandeel en worden van dit Zwitserse
merk relatief gezien dus de meeste horloges in Nederland verkocht.
Dat komt volgens Westerwoudt onder meer omdat Nederland wat heeft in te halen.
De markt van mechanische horloges in Nederland groeide afgelopen twee jaar
met dertig procent. "In een traditioneel horlogeland als Italië is het heel
normaal dat iemand meerdere horloges heeft. Hetzelfde geldt eigenlijk voor
België. In Nederland ligt dat aantal gemiddeld op nog maar twee per persoon.
Dat aantal groeit nu,” aldus Westerwoudt.
De laatste twee jaar groeit de omzet ieder jaar met ongeveer dertig
procent. Omdat het meestal gaat om beperkte oplages worden er vanuit de
thuisbasis in Schaffhausen in Zwitserland nu meer klokjes beschikbaar
gesteld voor Nederland. Westerwoudt: ,,Normaal moet ik het verdelen over ons
werkgebied, de Benelux en Scandinavië, maar de vraag is nu zo groot dat
Nederland er nu net wat meer krijgt van iedere serie.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl